Vit chokladkaka

Min goda vän Vera ville låna ett recept av mig idag, men jag glömde ge henne det. Och imorgon bitti åker jag ju som sagt till gotland, så jag tänkte att jag kunde skriva det här :) Nu kan ni andra och baka den här underbara kakan!

Receptet kommer från Maria Öhrns bok Kladdkakor. Kan jag rekommendera att ni skaffar om ni gillar kladdkakor, helt underbara recept!

Vit chokladkaka

 

100 g vit choklad

100 g smör

2 dl strösocker

150 g kesella lätt

2 ½ dl vetemjöl

Saft och skal av en halv citron

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

½ tsk salt

 

(Observera att det aldrig står något med visp…)

 

1.       Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter.

2.       Smält chokladen i vattenbad och smöret på svag värme i en kastrull.

3.       Rör socker och kesella till en jämn smet.

4.       Tillsätt smör och choklad och blanda noga.

5.       Riv citronskalet och pressa därefter ur saften. Blanda ner det i smeten.

6.       Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt. Rör ner det i smeten, lite i taget.

7.       Häll smeten i formen och grädda 25 min i 200 grader.

 

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0